esc button
EN
search icon

זוזו. ליתר בטחון –פיתוח מעורבות אזרחית אצל צעירים בישראל 2023

נורית יונג

ניהול עיצוב וחדשנות

מנחה — 

הדס זמר בן-ארי ורועי ביגר

מסכי הדגמה של האפליקציה: תיעוד המסע האישי

זוזו - מסכי אפליקציה. קרדיט הדמיה: עדי סימון ונורית יונג

המחקר החל בבחינה של השפעות התרבות הדיגיטלית על החברה. זיהינו חיבור בין מגמות חברתיות ופוליטיות כלל-עולמיות להתנהלות ברשתות החברתיות. במהלך ניסוח שאלת המחקר, החיים עצמם חברו לפרויקט, כשבינואר 2023 הכריז שר המשפטים יריב לוין, על ה״רפורמה המשפטית״. כאמהות לצעירים, לא יכולנו להתעלם מהתסיסה הפוליטית בארץ, ולכן רצינו לבחון את ההשפעות של אותה תרבות דיגיטלית על המעורבות הפוליטית שלהם.

הנחת המוצא היתה כי דמוקרטיה חזקה מתאפיינת במעורבות אזרחית גבוהה. אולם במהלך המחקר נוכחנו לדעת שקיים פער בין מעורבותם של צעירים במחאות עבר לבין השתתפותם המוגבלת במשבר הנוכחי בישראל. התמקדנו בצעירים בגילאי 20-25, המוגדרים ״ילידים דיגיטליים״, ואת השפעת התרבות הדיגיטלית והרשתות החברתיות עליה. עניין אותנו לדעת מה חושבים בני שכבת גיל זו, שבמהלך ההיסטוריה היוו את שכבת המחאה האנרגטית והאפקטיבית ביותר: איך הם תופסים את עמדתם האזרחית, את יכולת ההשפעה שלהם, ומה יגרום להם או ימנע מהם להיות מעורבים. גילינו שהתמונה מורכבת: זהו אמנם דור ערכי אך מסיבות מגוונות השתתפותו במחאה מוגבלת. 

החסמים והמאפשרים שעלו במחקר הובילו לגיבוש מודל להגברת מעורבות אזרחית אצל צעירים. על בסיס המודל יצרנו את ״זוזו״: פלטפורמה דיגיטלית שמעודדת השתתפות בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. המודל נוצר בעקבות ראיונות שערכנו עם צעירים, מומחים ובעלי עניין, ומורכב מארבעה עולמות תוכן: תיווך מידע, מעטפת חברתית, תמיכה רגשית והדגשת מקומו של הפרט בסיפור הגדול, תוך חיבור בין הדיגיטלי לפיזי.

בעיצוב הפלטפורמה התבססנו על 5 עקרונות:

  • Bottom-up: מערכת המבוססת על אופי קהל היעד ופוגשת אותו במרחב בו הוא שוהה בהתאם לצרכיו המשתנים.
  • הדרגתיות: חשיפה איטית של יכולות האפליקציה בהתאם למידת המעורבות של המשתמש.
  • התאמה אישית: התאמה של תכנים ואופן השימוש לקהל היעד, כמרחב אישי מאפשר ובטוח. ההתאמה מושפעת ממידת המעורבות המשתנה לאורך זמן.
  • מסגרת לתוכן משתנה: פלטפורמה המארגנת, מתווכת ומשלבת תכנים וכלים מותאמים לקהל היעד.
  • מגניבות: עיצוב מוצר תוך שימוש בשפה ובכלים שתואמים את קהל היעד ועונים לאופן שבו הוא מדבר, מתנהג ותופס את עצמו.

בסרטונים באפליקציה, אנחנו מציגות את סיפורם של בר, מיקי ואלה ואת האופן שבו הפלטפורמה מחזקת אותם במצבים של תחושת חוסר מסוגלות, חוסר עניין או הצפה רגשית. 


No items found.
סיפורה של אלה
סיפורו של מיקי
סיפורו של בר

נורית יונג

מומחית חווית משתמש. מעצבת ומאפיינת מערכות מורכבות ואפליקציות בחברות טכנולוגיה וסטארטאפים. בתפקידה הנוכחי מנהלת צוות עיצוב ב-Guesty. בעברה מעצבת פרינט עם התמחות במיתוג, אריזות ואיור. בוגרת תואר שני בעיצוב תעשייתי, מסלול ניהול עיצוב וחדשנות, בצלאל. בוגרת תואר ראשון בהצטיינות בלימודי תקשורת חזותית, בצלאל. נשואה פלוס שניים. מתגוררת בראש העין.

פרויקטים נוספים