esc button
EN
search icon

פני רפאים

עדי אנה טלז'ינסקי

עיצוב וטכנולוגיה

מנחה — 

תומר ספיר

מתי המחשב מפסיק לחשוב שאני אנושית? מי הוא מדמיין שאני? תפיסת מכונה ודמיון מכונה בהקשר של פנים אנושיות.

מה רואה טכנולוגיה לזיהוי פנים כשהיא מתבוננת בפנים אנושיות? אילו מרכיבים של הפנים נחוצים לה כדי לזהות שאלה פני-אדם?

יצרתי מסכות של פני-אדם ברמות הפשטה שונות. החל משלב מסוים של הפשטה, המכונות אינן מזהות פנים במסיכות האלה. האם אנחנו רואים את פני הסובייקט בכולן? האם המכונה יכולה לדמיין את הפנים המקוריות שנשקפות מהמסכות האלה? מעניין אותי המרווח בין היכולת של המכונה לזהות פנים ובין זו שלנו. ככל שהטכנולוגיה תתפתח יקשה עלינו למצוא את הייחודי לאדם; אנחנו חייבים להמשיך לחפש אותו, כדי לדעת מי אנחנו.

חקרתי לעומק אלגוריתמים לזיהוי פנים וגיליתי מושגים מרתקים, כמו "פני רפאים", פנים מטושטשות ומעט מפחידות, שמייצגות קבוצה של פנים אמיתיות. כך זוכר אותנו האלגוריתם: בממוצעים, בקבוצות. או "הזיית פנים", שיטה לייצר תמונת פנים ברזולוציה גבוהה מתוך תמונת פנים ברזולוציה נמוכה. לשם כך, המחשב לומד כל מה שהוא יכול על אודות פנים אנושיות, כדי לדמיין מתוך התצלום המטושטש את הפנים המקוריות של האדם.

אני משתמשת בסריקת לייזר כדי לקבל מודל תלת מימדי של פנים, ומפשטת את הסריקה. את הפנים המופשטות אני מדפיסה במדפסת תלת מימד, ועל התוצאה אני מפעילה אלגוריתם לזיהוי פנים. אני בוחנת עד כמה אפשר להפוך למופשט את דימוי הפנים האנושיות, עד כדי כך שטכנולוגיית זיהוי פנים כבר לא רואה שם אדם כלל. על הפנים המופשטות האלה, אני מפעילה אלגוריתם למידת מכונה כדי לשחזר את הפנים המקוריות. אני מנסה להציץ מתחת למכסה המנוע של האלגוריתמים לזיהוי פנים, ולהבין איך עובד הדמיון של המכונה, את מי היא מדמיינת שהיא רואה. האוריינות הוויזואלית הזאת חיונית כדי לשמור על הסובייקטיביות האנושית מול המכונה.

No items found.

עדי אנה טלז'ינסקי

עדי אנה טלז'ינסקי, ילידת אוקראינה, היא מעצבת, אמנית ויזמית, בעברה מהנדסת תוכנה. כיזמית, עדי הקימה את "הארנב הלבן" - סטודיו לעיצוב תלבושות לאמנויות הבמה, ואת קבוצת האמנות "פוגארה" היוצרת מיצבי תאורה גדולי ממדים. כמעצבת, עדי עוסקת בעיצוב תלבושות לטלוויזיה ומיצבי אמנות למרחב הציבורי. את התואר הראשון שלה במדעי המחשב ומזרח אסיה סיימה באוניברסיטת תל אביב, ואת התואר השני בעיצוב תעשייתי, בבצלאל. בין עבודותיה בשנים האחרונות: תלבושות קינטיות מקרטון לכבוד דה וינצ'י במוזיאון המדע, דמויות ענק על מבנים אייקונים בירושלים, תערוכת פסלים קינטיים בספארי, ותלבושות עבור "הזמר במסכה".

פרויקטים נוספים